Trip of a divetime

Long time no see..    2008-02-07 10:18 Koh Tao, Thailand

Aventyret borjade pa lordag kvall da vi mottes upp i Ban's bar, tog en taxi till hamnen och at middag tillsammans. 21:00 bar det ivag med nattbaten, 15h senare anlande vi, nagot trotta och slitna, till Phuket. Killarna checkade in pa en hookerbar och jag delade rum med de andra tva tjejerna Kickand och Sarah (madrass pa golvet..) pa ett nagot fraschare stalle. Pa sondagen samlades vi kl 11, som alla vet ar thailansk tid ingenting att lita pa, inte foren 14:30 lamnade vi hamnen for att bege oss ut pa de sju haven. Delfiner simmade langs med baten och eftermiddagen spenderades med poker och musik. Mandag morgon var det uppstigning kl 06:30 och kl 07:00 gjorde vi vart forsta dyk! Dagarna sag i pincip ut sahar: lite frukost, dyka, stor frukost, dyka, lunch, dyka, snacks, dyka, middag, poker och ol. Emellan all mat och dyk sov man eller tittade pa film. Onsdag morgon var ingen bra dag, vaknade av att jag var sjosjuk. Viking som man ar kastade jag inte in handduken utan satte pa mig utrustningen och gjorde mig redo - stod pa avsatsten fardig att hoppa i da mina ogon tittade pa vagorna en sekund for lange och plotsligt kom gardagens middag upp... Hoppade over morgondyket och lag istallet som en strandad val pa dack och forsokte fortranga illamaendet. Lagom till andra dyket kl 10:30 borjade det slappa och jag var redo att hoppa i. Pa fredagen gick vi iland pa Donald Duck Bay och klattrade upp till en otroligt fin viewpoint, dar man sag alla skoldpaddor i vattnet och oar langt borta i horisonten. Pa sondagen gjorde vi ett morgondyk och darefter bar det ivag tillbaka till Phuket, dromsemestern hade natt sitt slut.

Lite av de saker jag sag under dyken: leopardhaj, white tipped reef shark, clownfisk (Nemo's), murrana, barracuda, angelfish, batfish, mantelrocka, havsorm, raka, krabba, blackfisk, napoleonfisk, honeycomb murana, clown triggerfish och ett vrak.
Baten: 5 cabiner, 1 TV salong (mitt sovrum), soldack, matplats, killtoa, tjejtoa (dalig spolning, order fran kaptenen att bara gora sma korvar, inte stora) och ett stort utrymme for all dykutrustning. Mer intresserad? Besok: http://www.worldwidediveandsail.com/
Dyksiter: Anitas Bay, Anitas Reef, East of Eden, Honeymoon Bay, Deep Six, Elephant Headrock, Koh Bon, Tachai Reef, Turtle Ledge, Surin Paradise, Richeliv Rock, Koh Bon West, Rocky Point, Breakfast Bend och Sharkfin Reef.

Nar vi kom tillbaka till Phuket hangde jag med Kickan, Sarah och Luke till deras vanner, Trace och Mitch fran Canada. Det vi trodde skulle bli en snabbvisit visade sig bli fyra dagar och tre natter, alldeles gratis boende hemma hos dem. Pa sondagskvallen hade vi avskedsmiddag med dykganget inne i Patong som avslutades med en och annan ol. Vi hamnde pa en ping-pong show och for er som annu inte besokt en sadan - gor er inte besvaret. Min middag holl pa att komma upp bade en och tre ganger, det var nagot av det vidrigaste jag sett. Inte nog med pingisbollar, det var garnnystan, fiskar och faglar...
I mandags hyrde Trace en Jeep och vi akte till Central Shoppingcenter, at glass pa Swensen's och handlade varor till middagen som Kickan och Sarah skulle laga. Klumpig som jag ar slog jag i tan i shoppingvagnen, borjade bloda och min stackars ta som annu inte hunnit laka far an en gang borja om fran borjan... Pa tisdagen hyrde Trace en storre bil, sa att tva av oss slapp sitta i bagageluckan och vi begav oss mot Kata beach. Traffade Jens, Henrik och Lars som jag firade fullmoon med, det var skoj. Efter ett par timmar pa stranden akte vi till Phuket shooting range och spelade paintball, sjukt kul, sjukt svettigt och sjukt dyrt! I onsdags lekte vi sma till Chalong for en sista maltid tillsammans innan det var dags for mig att hoppa pa bussen. (Kickand och Sarah skulle vidare till Kuala Lumpur och Luke upp till Bangkok)

Bussresan var minst sagt intressant. Jag kopte en minibuss+bat biljett for 1000 baht, som skulle ta mig fran Chalong (Phuket) till Koh Tao. Hoppar in i den otroligt bekvama minibussen och ger biljetten till chaufforen. 20min senare stannar han och sager att vi ska byta till en storre buss, som senare visar sig vara en lokalbuss. Jag far en ny bussbiljett och satter mig snallt ner pa ett sate. Busschaufforen var en riktigt Rally-Kalle och korde om bilar safort han fick chansen, det negativa med det ar att de tutar varje gang de kor om = omojligt att sova mer an ett par minuter at gangen. Satena var harda och obekvama, byggda for sma korta thailandare... Val framme i Suratthani (4 timmar senare) blir jag avslappt in the middle of nowhere, sag varken nagon busstation eller havet. En thai kommer fram och vill se min biljett, visar honom den och han ler medan han forklarar att det bara var en bussbiljett, inte en buss+bat som jag betalt for. Jag blir fly forbannad! Han visar mig sa snallt till hans kompis och jag tvings kopa (ytterliggare) en batbiljett, for 850baht, rena rama ranet! Klockan var 18 och baten skulle inte ga foren 23, bra da kan jag ga till internet tankte jag - ack sa fel jag hade. Varenda affar, varenda internet och varenda matstalle hade stangt tack vare "Happy Chinese New Year". Promenerade runt ett par timmar och satte mig sedan och laste en bok de sista timmarna. Val pa baten hamnade jag mellan tva trevliga killar, vi lag och pratade dykning ett par timmar och jag sov, faktiskt riktigt bra, ett par timmar.

Klockan 07 imorse var jag, an en gang, tillbaka pa Koh Tao. Lanar Roels bungalow medan han ar pa vastkusten, sa jag bor gratis fram till nasta vecka! Vadret har ar som nar jag lamnade det, molningt och blasigt, i Phuket hade vi 36' och bla himmel varje dag... Ska nog vila upp mig ett par dagar och sedan bege mig mot Koh Phi Phi for att traffa nagra vanner. Sa ser planen ut just nu i alla fall.

Phuket Shooting Range - Paintball (Trace, Jag, Mitch, Sarah, Luke, Kickan)Mitch, Luke, Trace, Kickan, Jag. Hemlagad mat ar inte helt fel!
matade dem med bananJag och en Manta :D

Har du något att säga?

Skriv av dig nedan:

Alias:
Kom ihåg mig?

mailadress: (publiceras ej)

bloggadress:

DU har fria händer:

Trackback
RSS 2.0