Koh Chang - svenskarnas paradis?

Sawadee Kah! 2008-01-08 09:51 White Sand Beach, Koh Chang, Thailand

06:30 ringde klockan (pa semestern..) och det var dags att packa vaskorna och aka ner till hamnen. Baten var full av locals; vuxna som skulle jobba och barn som skulle in till fastlandet for att ga i skolan - och vi. Baten fran Koh Samet tog drygt en halvtimma och sen hangde vi i Ban Phe i 2 timmar for att vanta pa minibussen som skulle ta oss vidare till Koh Chang. Bussen fylldes av manniskor och vi insag ratt snabbt att alla 13st var svenskar. Mamma Rita, som var i Thailand fjarde aret i rad, gav oss en massa tips om boende pa bade Koh Chang och runtomkring i Thailand. Minibussar ar ett ratt roligt fenomen, de ar experter pa att mangla in fler manniskor an vad det ar ansedd for och tack vare de sma bagageutrymmerna slangs vaskorna upp pa taket och binds fast med en rem.. Framme vid hamnen var det ytterliggare lite vantan och sen akte vi med den stora bilfarjan over till Koh Chang - en riktigt langsam stracka som skulle ta 30min men som tog dryga 2tim. Alla svenskar delade taxi och vi hoppade av dar vi blivit rekomenderade av Rita. Det Rita inte visste var att det billiga boendet hon visste om numera ar en sandhog, borta kaputt finito. Vi vandrade langs stranden, med vara tunga vaskor mitt i solskenet och jag svettades som en gris. Tillsist hittade vi ett jattegulligt boende for 350 baht per natt, med havsutsikt till och med :)

Nar jag sitter och glufsar i mig mitt grillspatt som bast kommer ett aldre par och slar sig ner vid samma bord - det visade sig att de var fran goteborg och var riktigt roliga skona. Malle pratade pa non stop och Anders satt mest och log. Ol efter ol bestalldes in och framat smatimmarna pallade de inte trycket utan kastade in handduken medan jag och Emma gick vidare till baren bredvid - dar det ocksa var fullt av harliga svenskar. Pa det hela taget en riktigt bra forsta dag pa on.

Koh Chang raknas som Thailands nast storsta o och naturen har ar hur fin som helst. Hoga berg, djungel, vattenfall, kilometerlanga kritvita strander och turkost vatten. Till skillnad fran Koh Samet ar det riktigt lungt och skont har, Koh Samet ar sa litet och det ar sa mycket rorelse hela tiden att det nastan blir lite anstrangt och stressande.

Nej, nu ska jag ta en promenad pa gatorna for att sedan sla mig ner i en hangmatta och dricka en after beach singha ;D

Bananapanncakes ar en riktig HOJDARE

Har du något att säga?

Skriv av dig nedan:

Alias:
Kom ihåg mig?

mailadress: (publiceras ej)

bloggadress:

DU har fria händer:

Trackback
RSS 2.0